Identiteit en Burgerzaken

Aanvraag PINcode

Aanvraag voor het bekomen van nieuwe codes voor uw elektronische identiteitskaart

Dankzij uw elektronische identiteitskaart kan u een document digitaal ondertekenen en uw identiteit bewijzen op het internet. Om misbruik te vermijden zijn deze mogelijkheden, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een PIN code.

U kent uw codes niet meer ?

Bij de aanmaak van uw nieuwe elektronische identiteits- of vreemdelingenkaart heeft u van de kaartproducent een brief met uw codes ontvangen.

Heeft u deze brief nog? Dan kan u met deze brief naar uw gemeentehuis gaan om er nieuwe codes aan te vragen.

Indien u deze brief niet meer heeft, kan u nieuwe codes aanvragen, ofwel in uw gemeente ofwel door hieronder uw gegevens in te vullen.

Uiterlijk drie dagen na uw aanvraag zullen de nieuwe codes toekomen in uw gemeente. Indien u recent bent verhuisd, is het mogelijk dat uw codes toekomen in uw vorige gemeente.

Om uw PIN code te activeren, moet u zich naar uw gemeentehuis begeven.

De gemeente kan hiervoor kosten aanrekenen.

U contacteert best eerst uw gemeente om na te gaan of uw codes al beschikbaar zijn.

Het nationaal nummer of Rijksregisternummer bestaat uit 11 cijfers en vindt u op de achterkant van uw identiteitskaart
Wanneer u een bevestiging wenst te ontvangen van uw aanvraag