Als het secretariaat van de Commissie het beroep ontvangt, registreert ze dat onmiddellijk. Omdat iedereen die beroep aantekent over de mogelijkheid moet beschikken om na te gaan of zijn of het beroep al dan niet correct werd geregistreerd, welke de precieze datum van registratie en van ontvangst is, heb je als aanvrager een onmiddellijk recht van toegang tot die informatie. Dit recht komt ook toe aan de betrokken overheid.
Het secretariaat van de Commissie stuurt je een ontvangstbewijs waarin ze aangeeft onder welk nummer je beroep is geregistreerd en wanneer zij je beroep heeft ontvangen. Als dit mogelijk is, vermeldt het secretariaat ook wanneer de Commissie over het beroep zal beraadslagen. Ontbreken bepaalde documenten, dan zal het secretariaat deze documenten bij je opvragen om de Commissie in staat te stellen het beroep te behandelen.
Ook de betrokken overheid wordt onmiddellijk op de hoogte gebracht van het feit dat er een beroep tegen haar werd ingediend.
Het secretariaat analyseert je aanvraag en stelt hiervan een nota op waarin een voorstel van beslissing is opgenomen voor zover dit mogelijk is.
De Commissie beraadslaagt in principe over elk beroep. Heeft zij bijkomende inlichtingen nodig, dan kan zij de behandeling verdagen naar een later moment.