Administratief beroep
Algemeen
De administratieve beroepsprocedure vergt dat aanvragers die moeilijkheden ondervinden om toegang te krijgen tot een bestuursdocument, twee afzonderlijke handelingen stellen:
- Aanvragers moeten een verzoek tot heroverweging richten aan de administratieve instantie bij wie de oorspronkelijke aanvraag ingediend werd, en
- Aanvragers moeten ook een verzoek om advies richten aan de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur.
De wetgever heeft bovendien bepaald dat die twee verzoeken gelijktijdig moeten plaatsvinden. Een verzoek om advies dat niet gepaard gaat met een gelijktijdig ingediend verzoek tot heroverweging, is onontvankelijk, en omgekeerd. Zolang de beide verzoeken niet gelijktijdig ingediend worden, is het mogelijk voor de aanvragers om dit binnen een redelijke termijn te corrigeren door twee nieuwe verzoeken gelijktijdig in te dienen.
Procedure bij de Commissie
Het verzoek om advies
Aanvragers moeten hun vraag om advies schriftelijk – per post of (bij voorkeur) per e-mail – bij de Commissie indienen.
Aanvragers moeten bij hun schriftelijke aanvraag om advies aan de Commissie volgende informatie voegen:
- een kopie van hun oorspronkelijke aanvraag tot inzage zoals verstuurd aan de betrokken administratieve instantie,
- een kopie van het eventuele antwoord van die administratieve instantie,
- een kopie van het verzoek tot heroverweging
- alle eventuele latere briefwisseling met de betrokken administratieve instantie met betrekking tot het verzoek om inzage.
De overgemaakte informatie moet volledig zijn, d.w.z. dat zowel de datum van verzending en de gegevens met betrekking tot de verzender en de geadresseerde er in aangetoond worden.
De behandeling van de adviesaanvraag
Het secretariaat registreert de aanvraag en zal, indien bepaalde documenten ontbreken, bijkomende informatie bij de aanvrager opvragen om de Commissie in staat te stellen de aanvraag te behandelen.
De Commissie beraadslaagt zo spoedig mogelijk over de adviesaanvraag en uiterlijk binnen de dertig dagen na het verzoek te hebben ontvangen.
Het advies
De Commissie stuurt haar advies per e-mail of per post (indien de Commissie slechts over het postadres beschikt) zowel aan de aanvrager als aan de betrokken administratieve instantie.
Procedure bij de administratieve instantie
Het verzoek tot heroverweging
Door middel van een verzoek tot heroverweging melden aanvragers aan de administratieve instantie dat zij het niet eens zijn met de afwezigheid van een tijdige beslissing dan wel met de strekking van de beslissing aangaande een vraag om toegang tot een bestuursdocument, en verzoeken zij de administratieve instantie om een nieuwe beslissing te nemen.
Ter herinnering, aanvragers richten hun verzoek tot heroverweging aan de betrokken administratieve instantie gelijktijdig met het verzoek om advies aan de Commissie.
De beslissing over het verzoek tot heroverweging
Nadat de Commissie haar advies gegeven heeft, neemt de administratieve instantie haar definitieve beslissing over het verzoek van de aanvragers. Deze beslissing moet binnen de vijftien dagen na ontvangst van het advies (of de termijn waarbinnen het advies overgemaakt had moeten worden) meegedeeld worden, zoniet is er uit te gaan van een stilzwijgende weigeringsbeslissing.
Bij het nemen van haar beslissing moet de administratieve instantie rekening houden met het advies van de Commissie als dit advies haar tenminste tijdig bereikt is. De administratieve instantie kan slechts mits een grondige motivering van dit advies afwijken.
Na het administratief beroep
De (al dan niet stilzwijgende) definitieve beslissing van de administratieve instantie kan het voorwerp uitmaken van een beroep bij de Raad van State, onder de voorwaarden en op de wijze beschreven op de website van de Raad van State: http://www.raadvst-consetat.be.